Το πέρασμα από το kitch στο νέο Ελληνικό σουβενίρ δεν έγινε εν μια νυκτί ούτε χωρίς «πόνο». Το σίγουρο είναι ότι τα Ελληνικά ενθύμια κερδίζουν το δικό τους χώρο στην αγορά και στις καρδιές των αγοραστών. Ξένων, Ελλήνων και ομογενών. Σε αυτό το πρώτο αφιέρωμα γνωρίζουμε τρεις πρωτοπόρους οι οποίοι δημιουργώντας διαφορετικά πράγματα αποδεικνύουν ότι το πεδίο είναι τεράστιο. Ας όψεται η δημιουργικότητα.
Ο τουρίστας που σεβόταν τον εαυτό του ξεκινούσε πάντα από τις καρτ ποστάλ. Δεκάδες τα stands, εκατοντάδες οι επιλογές. Παρθενώνας, κολώνες και δίπλα ακριβώς γυμνό στην παραλία με καρπούζι. Η αγοραστική ιεροτελεστία συνεχιζόταν με την αναζήτηση σουβενίρ. Εποχές του greek kamaki και σύμβολα του καυτού Ελληνικού καλοκαιριού ήταν Σάτυρος και Πρίαπος. Για… εμφανείς λόγους. Οι πιο διακριτικοί περιορίζονταν στην εξίσου δημοφιλή τράπουλα με ερωτικές σκηνές από τα αρχαιοελληνικά αγγεία. Ότι πρέπει για strip poker. Τσολιαδάκια και πλουμιστές Αμαλίες γνώρισαν δόξες το 60 και το 70 και από κοντά και το τσαρούχι «σύμβολο της Ελληνικής λεβεντιάς». Ταξιδέψανε, εκτός βαλίτσας, στην Αστόρια, στη Γαλλική επαρχία αλλά και στους Ελληνικούς καναπέδες. Και αυτά όμως κάνανε τον κύκλο τους. Το πάνω χέρι άρχισαν να παίρνουν τα «περίτεχνα» μπουκάλια με ούζο και λικέρ. Αλκοόλ και design. Όλα αυτά τα μπουκάλια με καρυάτιδες, κολώνες και τα συναφή βρήκαν τη θέση τους στο μπαρ και, στη συνέχεια, ως σουβενίρ σκονίζονταν σε ένα ράφι. Άλλα στο Τέξας, κάποια στο Τόκυο, ουκ ολίγα στο Περιστέρι. Κάπου εκεί το πράγμα άρχισε να ξεφεύγει. Και ενώ οι αφίσες των Φρέντυ Κάραμποτ, Μιχάλη και Αγνής Κατζουράκη προωθούσαν εκπληκτικά την Ελλάδα σαρώνοντας σχεδιαστικά βραβεία, το Ελληνικό σουβενίρ παραδόθηκε αμαχητί στο Kitch. Στο οποίο βάλτωσε για τα καλά. Μέχρι να έρθει το made in China. Το φθηνό και μαζικό άπλωσε γερά τα πλοκάμια του και έπνιξε την Πλάκα και τις τουριστικές πιάτσες της επικράτειας. Σαγηνεμένα τα καραβάνια των τουριστών επιλέγουν το γυαλιστερό. «Χαριτωμένο και οικονομικό γαρ!» Υπάρχουν, όμως, και εκείνοι που το ψάχνουν. Και αυτοί πληθαίνουν. Ευτυχώς. Τα νέα, λοιπόν, είναι καλά. Επιτέλους επιλογές υπάρχουν! Η «αντίσταση» ξεκίνησε, μάλλον από τα art shops των μουσείων και τις πειραματικές δουλειές κάποιων σχεδιαστών. Σήμερα μπορούμε να μιλάμε για ένα νέο, πραγματικά Ελληνικό ενθύμιο. Τα ελληνικά στερεότυπα και σύμβολα ιδωμένα με μια νέα ματιά μεταφράζονται σε σουβενίρ που είναι μάλιστα Ελληνικά 100%. Η μεγάλη «μάχη» ξεκίνησε.
Στο Ελληνικό Πανόραμα νιώθουμε πως το ζήτημα αφορά και στους ταξιδιώτες, και τους επιχειρηματίες και στους ξενοδόχους. Αποφασίσαμε λοιπόν να το «ψάξουμε». Για αρχή στεκόμαστε σε τρεις πολύ ιδιαίτερες περιπτώσεις. Τη Συλλογή «Sophia» με την εντυπωσιακή γκάμα προιόντων που με pop αισθητική φέρνουν την Κλασική Ελλάδα στο προσκήνιο. Το «PlexiArtShop» που έχει παντρέψει αριστοτεχνικά plexiglass και σχεδιασμό δίνοντας μας τα διάσημα μπρελόκ του αλλά και μια σειρά αντικειμένων που μπορείς να τα πεις «ενθύμια νέας γενιάς». Τέλος την «thegreekbag» της Κατερίνας Ρότσου που αποδεικνύει περίτρανα πως η άψογη εκτέλεση μιας καλής ιδέας μετατρέπει ένα αντικείμενο σε hit. Γνωρίστε τους.
Πόσες και πόσες φορές έχουμε όλοι αναζητήσει κάτι «Ελληνικό» φροντισμένο, ραφινάτο, με υψηλή αισθητική. Αντικείμενα διακοσμητικά ή καθημερινής χρήσης που να φέρνουν την Κλασική Ελλάδα στο σήμερα με ποιότητα, φαντασία αλλά και με μια αισθητική στην οποία να μην μπορεί να αντισταθεί η νέα γενιά. Μια νέα γενιά που κατά κανόνα προσπερνά το κλασικό ως «ξεπερασμένο». Αυτή η «ονειρική Συλλογή» την οποία όλοι μας αναζητούσαμε υπάρχει. Επιτέλους. Και το όνομα αυτής «SOPHIA». Πρόκειται για μια “Concept Collection” και με σύνθημα το Enjoy thinking μας καλεί να …..σκεφτούμε. Όντως, οι συλλογές της “SOPHIA” δεν έχουν να κάνουν μόνον με την Νοσταλγία και την αστείρευτη Κιβωτό έμπνευσης που λέγεται «Κλασική Ελλάδα». Δεν έχει να κάνει με την αναπαραγωγή της Ομορφιάς και της Αρμονίας. Πάνω απ’ όλα είναι μια προτροπή για σκέψη, για εμβάθυνση, για αναζήτηση. Το να βάλεις στην καθημερινότητά σου αυτά τα εξαιρετικά αντικείμενα μας θύμισε την ρηξικέλευθη ιδέα ενός δημιουργού που κάλεσε την Ελληνική Πολιτεία αντί να έχει σε αποθήκες τις κολώνες, τις σαρκοφάγους και άλλα ογκώδη αντικείμενα, να τα τοποθετήσει στους προαύλιους χώρους των σχολείων της χώρας. Ερεθίσματα ισχυρά που μπολιάζουν με Ποιότητα και ποιότητες την καθημερινότητά μας. Αυτό ακριβώς προτείνει και η «SOPHIA». Το ταξίδι στην Κλασική Ελλάδα ξεκινάει.
Πως γεννήθηκε η ιδέα για τη SOPHIA και τα προϊόντα της;
Η «SOPHIA» είναι μια ιδέα, μια πρωτοβουλία και ένα προϊόν. Είναι ένα υβρίδιο πολιτιστικής συμμαχίας, δημιουργικής πλατφόρμας και επιχειρηματικού συνεργατικού σχηματισμού που λειτουργεί ως σύνδεσμος μεταξύ καλλιτεχνών και δημιουργικών σχεδιαστών με επιχειρηματίες και πελάτες, στοχεύοντας στην δημιουργία μιας κοινότητας (δημιουργοί, κατασκευαστές και καταναλωτές) για όσους αναζητούν να συναντηθούν σε ένα φιλικό χώρο (φυσικό και ψηφιακό) όπου όλα θα έχουν ως κοινό παρανομαστή τη σκέψη και τη σοφία, το Enjoy thinking.
Η ιδέα πρόεκυψε αρχικά από την ανάγκη μας για την ανάπτυξη μιας νέας φιλοσοφίας στην παραγωγή προϊόντων, λόγο των ριζικών αλλαγών που επέφερε η ψηφιακή επανάσταση τόσο στο τρόπο που προωθούνται τα προϊόντα όσο και στο τρόπο που αγοράζονται. Στη συνέχεια, με το ξέσπασμα της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης αλλά και σε συνδυασμό με το γεγονός ότι συχνά η Ελλάδα γινόταν αντικείμενο κακόβουλης κριτικής λειτούργησαν ως καταλύτης έτσι ώστε να μετατραπεί η αρχική ιδέα και σε επιχειρηματική ανάγκη, μιας ευρύτερης εμβέλειας πρωτοβουλία, η οποία θα μπορούσε όχι μόνο να βελτιώσει την εικόνα της χώρας μας στο εξωτερικό, αλλά επίσης να λειτουργήσει ως φορέας υποστήριξης για τη δημιουργία για τους ανθρώπους στο εσωτερικό. (της δημιουργικότητας των ελλήνων σχεδιαστών).
Ποια είναι η φιλοσοφία πίσω από τα προϊόντα του SOPHIA.
Η «SOPHIA» σκοπεύει να αλλάξει το τρόπο που τα προϊόντα σχεδιάζονται δημιουργούνται, προωθούνται και πωλούνται. Πρόκειται για μια καινοτόμα Δημιουργική και Πολιτιστική πρωτοβουλία, που λειτουργεί ως ένας συνεργατικός σχηματισμός με σκοπό την υποστήριξη καλλιτεχνών, τεχνιτών και δημιουργικών επιχειρηματιών, αρχικά στο χώρο του Design.
Έχει στόχο την υποστήριξη των τοπικών δημιουργών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων, μέσω μιας δημιουργικής πλατφόρμας που θα επιτρέπει την ανταλλαγή εμπειριών και γνώσεων, καθώς και τη διάδοση των ελληνικών μας προϊόντων τόσο στην εγχώρια όσο και στην παγκόσμια αγορά, λειτουργώντας παράλληλα ως μοχλός προώθησης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και ταυτότητας.
Που μπορούν να βρουν οι καταναλωτές τα προιόντα σας;
Η πρώτη συλλογή σχεδιάστηκε από την ανάγκη να θυμηθούμε την πολύτιμη κληρονομία της Αρχαίας Ελλάδας, τα σοφά ρητά των φιλοσόφων και τα μαγευτικά αγάλματα. Περιλαμβάνει μοναδικά αντικείμενα με τη δική μας προσωπική ιστορία, συνδυάζοντας λεπτεπίλεπτα την αιωνιότητα με τη σύγχρονη τάση. Κάθε αντικείμενο αποτελεί ένα δώρο από το παρελθόν που θα απολαύσουμε σήμερα, αλλά και στο μέλλον.
Σχεδιάστηκε αρχικά για το εξωτερικό, με στόχο να προσεγγισθούν τα museum’s shops, τα Home Design concept stores και ιδιαίτερα καταστήματα. Για το λόγο αυτό, η έμφαση αρχικά δόθηκε στη συμμετοχή μας σε εκθέσεις του εξωτερικού (πχ στη Maison & Objet στο Παρίσι), με αποτέλεσμα η «SOPHIA» να υπάρχει σε πολλές χώρες. Ταυτόχρονα δημιουργήθηκε μια B2B ιστοσελίδα www.sophia.com.gr, η οποία υποστηρίζει προσωρινά και ειδικά την πρώτη μας συλλογή.
Η πρώτη εγχώρια παρουσίαση έγινε στο πλαίσιο μιας ομαδικής προσπάθειας μέσω του www.greekbrandnew.com, που πραγματοποιήθηκε μόλις το περασμένο Ιανουάριο. Έκτοτε ετοιμάζουμε μια μόνιμη έκθεση και τη δημιουργία του Αθηναϊκού δικτύου, που θα συμπεριλαβαίνει φυσικούς χώρους εκθέσεων και εκδηλώσεων, καθώς και όπως σας προαναφέραμε μια ψηφιακή πλατφόρμα στην οποία θα περιλαμβάνεται ένα ηλεκτρονικό “concept / experience store”, το οποίο θα αναρτηθεί σε beta μορφή στις αρχές Απριλίου.
Θα μπορούσαν να συνυπάρξουν οι συλλογές σας με τα «κλασικά» ενθύμια σε ένα κατάστημα που απευθύνεται σε τουρίστες; Ενθύμιον της Ελλάδας ή κάτι παραπάνω;
Η πρώτη μας συλλογή και οι επερχόμενες, θα στοχεύουν σαφώς να αξιοποιηθούν και οι εμπορικοί τομείς του τουρισμού, αλλά η συνολική προσέγγιση της πρωτοβουλίας SOPHIA θα έχει πάντα να κάνει περισσότερο με το design και τη σκέψη από την Ελλάδα, παρά αμιγώς με το ενθύμιο, για αυτό και θα μπορεί κάνεις να το βρει σε ιδιαιτέρους χώρους.
Η συλλογή «Sophia Enjoy Thinking» θα είναι ένας ενεργός τρόπος να πούμε ότι «η Ελλάδα είναι ακόμη εδώ και έχει να σας πει κάποια πράγματα».
Πραγματικά ένα ξενοδοχείο θα μπορούσε να βασιστεί αποκλειστικά στα προϊόντα σας. Έχετε σκεφτεί τη δημιουργία ενός SOPHIA Hotel;
Είναι βεβαία νωρίς ακόμη, αλλά πράγματι έχουμε σχεδιάσει τη μελλοντική επέκταση των experience stores με διαφορετικές μορφές εμπειριών, που θα περιλαμβάνουν και τα ξενοδοχεία. Το γεγονός πάντως είναι ότι μας ενδιαφέρει να συνδέσουμε όλους τους κρίκους της δημιουργικής αλυσίδας και να παρέχουμε την δυνατότητα μιας ολοκληρωμένης εμπειρίας, στο πλαίσιο του πολιτιστικού και δημιουργικού τουρισμού και για αυτό το λόγο, ετοιμαζόμαστε για να σας παρουσιάσουμε άμεσα ένα μικρόκοσμο αισιοδοξίας, που θα συνδέει τη θεωρία με την πράξη!
Είναι ένας πολύ δυνατός παίκτης στο χώρο του souvenir. Τα αντικείμενά τους έχουν φέρει τα τελευταία χρόνια φρέσκο αεράκι – και χρώμα – στα Art Shops των Μουσείων. Τα μπρελόκ τους ειδικότερα, εκτός από εμπορικό hit σε χώρους όπως το Μουσείο της Ακρόπολης, έχουν γίνει το σήμα κατατεθέν τους. Ο λόγος για το PlexiArtShop, την επιχείρηση η οποία με έδρα τη Σπάρτη έχει κατακτήσει όλη την Ελλάδα με τα κομψά plexiglass αντικείμενα που δημιουργεί. Δουλεμένα στο χέρι και με τη τεχνική της μεταξοτυπίας να δίνει ένταση στο χρώμα και ποιότητες αθανασίας σε κάθε αντικείμενο, ότι έχει τη σφραγίδα του PlexiArtShop κερδίζει την προσοχή, ασχέτως προς το μέγεθός του. Με το βάρος να πέφτει στο σχεδιασμό, το ιδιαίτερο αυτό εργαστήριο δημιουργεί «ενθύμια νέας γενιάς». Ας γνωρίσουμε την οικογένεια Τηλελή και την ομάδα του PlexiArtShop.
H μεγαλύτερη, ίσως, επιτυχία του PlexiArtShop είναι η συνεργασία σας με τα κορυφαία Μουσεία της χώρας. Έχουμε διαπιστώσει πως όποιος «παίρνει στα σοβαρά» το Πωλητήριό του θα συμπεριλάβει οπωσδήποτε προιόντα σας. Πείτε μας για αυτές τις συνεργασίες σας και πόσο εύκολο ήταν να ανοίξουν οι πόρτες για μια μικρή επιχείρηση από τη Σπάρτη.
Η δικτύωση μας δεν έγινε από την μια μέρα στην άλλη. Ούτε, όμως, μπορούμε να πούμε πως οι πόρτες άνοιξαν δύσκολα. Βλέπετε, τα προιόντα μας και εστιάζω ιδιαίτερα στα μπρελόκ, τα sous verre και τα είδη γραφείου, κέρδισαν αμέσως την προσοχή των υπευθύνων. Όταν, μάλιστα, τοποθετήθηκαν στο ράφι και αγαπήθηκαν από τους αγοραστές, τότε το νερό μπήκε στ’ αυλάκι. Νιώθουμε ότι δημιουργούμε «ερωτεύσιμα αντικείμενα». Από κει και πέρα όλα παίρνουν το δρόμο τους. Είναι τιμή και χαρά που αντικείμενα μας έχουν ενταχθεί σε πωλητήρια μουσείων όπως εκείνο της Ακρόπολης, των Αρχαιολογικών Μουσείων της Αθήνας, της Ολυμπίας, της Θεσσαλονίκης, του Ηρακλείου, του Βυζαντινού & Χριστιανικού Μουσείου, του Μυστρά, του Κάστρου Χλεμουτσίου, του Αρχαιολογικού Μουσείου Κύπρου. Έχουμε, επίσης, συνεργαστεί με τον Οργανισμό Προβολής του Δήμου Αθηναίων στο πλαίσιο του Breathtaking Athens, το Ευγενίδειο Πλανητάριο, το Πωλητήριο του Παναθηναικού Σταδίου αλλά και με τον Κλασσικό Μαραθώνιο Αθήνας. Σημειώνουμε, τέλος, τις σειρές που έχουμε δημιουργήσει για το εκπληκτικό Δίκτυο Μουσείων του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς.
Τα πωλητήρια αυτών των χώρων εξυπηρετούν κυρίως τους τουρίστες / επισκέπτες. Ωστόσο, που αλλού μπορεί να βρει κάποιος τα προιόντα PlexiArtShop;
Τα officially branded προιόντα μας διατίθενται κατεξοχήν στα πωλητήρια των προαναφερθέντων χώρων. Ωστόσο, souvenir εμπνευσμένα από χαρακτηριστικά μέρη της πατρίδας μας μπορεί κάποιος να βρει στο www.greeksouvenir.net. Ο κατάλογος με τα προιόντα εμπλουτίζεται συνεχώς. Ένα σχεδόν πλήρες portfolio των προιόντων μας και δυνατότητα παραγγελιών μπορεί να γίνει μέσω του κεντρικού ιστότοπου της επιχείρησης, το www.plexiartshop.com. Τέλος, υπάρχει το εκθετήριο και πωλητήριο μας στη Λεωφόρο Κωνσταντίνου Παλαιολόγου 143, στη Σπάρτη.
Δημιουργείτε ενθύμια/souvenirs εδώ και χρόνια. Γράψτε μου πολύ συνοπτικά το πώς έχετε δει να αλλάζει η νοοτροπία και ποιες οι προοπτικές για το «νέο ελληνικό σουβενίρ» που δίνει πλέον βάρος στην ιδέα, στο σχεδιασμό, στο υλικό.
Η επιχείρησή μας, σαν έτοιμη από καιρό, βρέθηκε στη σωστή θέση τη σωστή στιγμή. Στο πέρασμα από το μαζικό, εισαγόμενο, τύπου «Μοναστηράκι» σουβενίρ στο «νέο ελληνικό σουβενίρ». Ένα πεδίο που ερέθισε δημιουργικά μια νέα γενιά γραφιστών και σχεδιαστών, μια νέα γενιά καλλιτεχνών αλλά και ανθρώπων της Επικοινωνίας και του Τουρισμού. Είναι σαν να ειπώθηκε μια μέρα ένα «φτάνει πια» και να είπαμε πως «επιτέλους είμαστε άξιοι να κάνουμε πραγματικά, ελληνικά σουβενίρ με ψυχή και μορφή ελληνική». Η άτυπη «μάχη» με το φτηνό και το φτηνιάρικο μόλις έχει αρχίσει, όμως το μέλλον είναι εδώ και ονομάζεται «premium souvenir». Το διαπιστώνουμε καθημερινά.
Αξίζει να σημειώσουμε πως είστε μια επιχείρηση μακριά από το «κέντρο». Το PlexiArtShop είναι μια επιχείρηση στη Σπάρτη. Εξ αιτίας αυτού τα πράγματα έγιναν πιο εύκολα ή πιο δύσκολα;
Η επαρχία έχει τα καλά της, έχει και τα αρνητικά της. Το ότι όλα είναι πιο ανθρώπινα και το κέρδος του χρόνου μεγάλο είναι αδιαμφισβήτητο. Το ότι είσαι μακριά από την «πιάτσα» και τα μεγάλα σταυροδρόμια σίγουρα σημαίνει απώλειες. Όμως, τελικά, η επαρχία δεν είναι εμπόδιο αν κάνεις κάτι πραγματικά καλό και μοναδικό. Η περίπτωση του PlexiArtShop νομίζουμε πως το αποδεικνύει. Προσβλέπουμε βέβαια στην ημέρα που η ιστορική αυτή πόλη, η Σπάρτη, θα αποκτήσει τον ποσοτικό και ποιοτικό Τουρισμό που της πρέπει. Ίσως εικάζετε ότι σημαντικό κομμάτι των πωλήσεών μας έχει να κάνει με τις πωλήσεις σουβενίρ στη Σπάρτη. Θα σας διαψεύσουμε για τον απλούστατο λόγο πως η Σπάρτη είναι …εκτός τουριστικού χάρτη. Καταλήγουμε λοιπόν στο πόσο σχετικά είναι όλα.
Το κοινό που αγοράζει σουβενίρ είναι μεγάλο και ποικίλο αν το κατατάξουμε με κριτήριο το οικονομικό, βιοτικό ή πολιτιστικό του επίπεδο. Τι έχετε διαπιστώσει ως προς τη ζήτηση από πλευράς κοινού. Υπάρχουν κάποια συμπεράσματα ή αξιολογήσεις που λαμβάνετε υπόψη στην παραγωγή σας και στο σχεδιασμό σας;
Προτεραιότητά μας είναι να κάνουμε κάτι προσιτό και σε ανταγωνιστική τιμή. Προϊόντα που θα ενθαρρύνουν επιχειρηματίες να τα συμπεριλάβουν στα καταστήματά τους, αντικείμενα ευπώλητα και λόγω καλής τιμής. Ξέρετε, οι πάντες έχουν γίνει προσεκτικοί στις αγορές τους. Όχι μόνον οι Έλληνες. Κατά τ’ άλλα, το δημιουργικό κομμάτι, η έρευνα και η στρατηγική μας να δημιουργούμε αντικείμενα με καθαρόαιμη pop διάθεση είναι δεδομένη. Είναι αυτό που μας έκανε να ξεχωρίσουμε, αυτό που κάνουμε πολύ καλά και θα συνεχίσουμε σε αυτή την κατεύθυνση. Κάποιος μας είπε κάποτε πως «ενώ τα προιόντα σας έχουν μαζικό χαρακτήρα, μόλις κρατάς το κάθε τι στο χέρι σου το νιώθεις σαν απολύτως μοναδικό». Αυτό νομίζουμε πως συνοψίζει απόλυτα τη φιλοσοφία μας.
PlexiArtShop. No 1 παραγωγοί μπρελόκ στην Ελλάδα. Σε ποιότητα, ποικιλία, δημιουργικότητα και σε πωλήσεις. Έχετε, πραγματικά, ταυτιστεί με το μπρελόκ. Γιατί…. μπρελόκ τελικά; Ο έρωτας αυτός είναι παλιός και κρατάει χρόνια. Πίσω από αυτόν τον κωδικό υπάρχει μεγάλο ψάξιμο σε πολλά επίπεδα και η επιτυχία που αναφέρετε μόνον τυχαία δεν είναι. Η Μπαρντό είχε πει κάποτε σε μια συνέντευξή της: «ήξερα πως έπρεπε να γίνω η καλύτερη σε κάτι, ειδάλλως θα ήμουν ένα τίποτε». Κάπως έτσι και εμείς αποφασίσουμε να δημιουργήσουμε το καλύτερο μπρελόκ. Και μην ξεχνάτε. Δεν υπάρχει ούτε ένας άνθρωπος που να μην κουβαλά μπρελόκ, γιατί δεν υπάρχει άνθρωπος χωρίς κλειδιά.
Εκτός όμως από το διάσημο μπρελόκ, PlexiArtShop, ωστόσο, σημαίνει και…
Μαγνητάκια, sous verre, sous plat, μολυβοθήκες κασετίνες, χάρακας, presse papier, πλακέτες, στένσιλ, σελιδοδείκτες. Αλλά και ειδικές κατασκευές.
Οι δημιουργικοί άνθρωποι πέφτουν κατά κανόνα θύμα των πολλών ιδεών τους. Η Κατερίνα Ρότσου, αντιθέτως, μόλις συνέλαβε την ιδέα της «thegreekbag», κατάλαβε ότι σε αυτήν έπρεπε να σταθεί. Και πολύ καλά έκανε. Δίνοντας χρόνο και την ευκαιρία στην ιδέα της να αναπτυχθεί, μετατράπηκε σε ένα επιτυχημένο σύμβολο του ταξιδιού αλλά και σε ένα ενθύμιο που μαγνητίζει Έλληνες και ξένους. Κάπως έτσι, η «thegreekbag» έφτιαξε το δικό της μύθο και η Κατερίνα απέδειξε πως η επιμονή στην υλοποίηση μιας καθαρής ιδέας μπορεί να μετατραπεί σε μια δυναμική επιχειρηματική ιδέα. Σήμερα, αν ανοίξετε την «thegreekbag», μπορείτε να βρείτε πλέον μαντήλια, γραβάτες και αξεσουάρ, όλα σταμπαρισμένα με το χάρτη – σήμα κατατεθέν. Η συλλογή διευρύνθηκε και όσο πάει μεγαλώνει. Όλα τα αντικείμενα φοράνε τον αγαπημένο, «παλιό» χάρτη. Εκείνο που μας ταξιδεύει στην Ελλάδα, στην ιδιαίτερη πατρίδα μας αλλά και στα παιδικά μας χρόνια. Ποιος μπορεί, εξάλλου, να αμφισβητήσει τη δύναμη της νοσταλγίας;
Κατερίνα πήρες ένα αντικείμενο που ήταν εγκλωβισμένο και του έδωσες δύναμη αλλά και προοπτική. Πως προέκυψε αυτή η ιδέα;
Πάρα πολύ απλά. Περιμένοντας να πάρω την κόρη μου μια μέρα από το σχολείο με έπιασα να έχω «κολλήσει» με τον παλιό χάρτη που ήταν κρεμασμένος σε ένα διάδρομο. Νιώθω ότι με μαγνήτισε κυριολεκτικά. Με υπνώτισε. Ήταν, σαφώς, ένα αντικείμενο εγκλωβισμένο σε ένα ρόλο και σε μια καθημερινότητα. Συνειδητοποίησα όμως πόσο γρήγορα και πόσο αξέχαστα με ταξίδεψε βλέποντάς τον και, κάπως έτσι, είπα να τον απελευθερώσω από τον τοίχο και να βρω τον τρόπο να πάει παντού.
Και έτσι γεννήθηκε «thegreekbag».
Όχι έτσι απλά βέβαια. Το επεξεργάστηκα έντονα, έψαξα πολύ όλα τα θέματα που αφορούσαν την άρτια εκτέλεσή της και ας μην παραβλέψω και τον αγώνα που έκανα για να μείνω προσηλωμένη σε αυτή την ιδέα.
Γεγονός είναι ότι η «thegreekbag» αναδείχτηκε, συζητήθηκε, φορέθηκε και έγινε σημείο αναφοράς σε σχέση με το «νέο ελληνικό σουβενίρ». Απόδειξη του πόσο ισχυρή είναι η ιδέα της «thegreekbag» είναι ότι δεν τόλμησε κανένας να την αντιγράψει. Μετά από τόσα που έχουν γραφτεί και ειπωθεί, έχεις καταλήξει τελικά γιατί έγινε μια τόσο συζητημένη αλλά και αγαπημένη εφαρμογή;
Με πήρε αρκετό χρόνο να φιλτράρω όλα όσα συνέβησαν γύρω από την ιδέα της «thegreekbag». Τώρα πια νιώθω πως έχω κατασταλάξει και έχω δει την ουσία. Η «thegreekbag» υπήρξε ένα γέννημα των καιρών μας. Ήταν ένα δημιούργημα της ανάγκης. Της ανάγκης για διέξοδο, για διαφυγή κάπου στη χώρα αλλά και έξω από τη χώρα. Ήταν σαν να απευθύνθηκε σε όσους αναγκάστηκαν να δρομολογήσουν την φυγή τους. Φεύγοντας αποτελεί για αυτούς μια ανάμνηση, είναι η φωτογραφία ενός αγαπημένου προσώπου, το οποίο πρέπει να αφήσουν πίσω τους. Απευθύνεται όμως και σε αυτούς που μένουν, στους οποίους δίνεται τώρα η ευκαιρία να ανακαλύψουν εκ νέου τον κόσμο τους. Να προσδώσουν αξία σε τόπους ξεχασμένους και παρεξηγημένους να ξαναζωντανέψουν μέρη και να αναβιώσουν ότι πριν είχε καταδικαστεί στην αφάνεια. Να θυμηθούν και να πιστέψουν σ’ αυτά. Ήρθε η ώρα που ο τόπος ζητά επιτακτικά να ασχοληθούμε μαζί του. Με τον έναν η τον άλλον τρόπο.
Η τσάντα σου έγινε ένα αγαπημένο souvenir. Ποιοι νιώθεις ότι το αγάπησαν και το έκαναν δικό τους;
Η «thegreekbag» μίλησε στην καρδιά πολλών ανθρώπων. Ήταν και για μένα μια έκπληξη. Κάτι αναπάντεχο. Οι ξένοι επισκέπτες, στα λίγα σημεία που την έβρισκαν, τη διάλεξαν γιατί τους άρεσε το στοιχείο μιας vintage Ελλάδας. Οι ομογενείς τη λάτρεψαν όχι μόνον γιατί έχει άρωμα Ελλάδας αλλά γιατί ζωντανεύει έντονα τα σχολικά τους βιώματα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Οι Έλληνες αγαπήσαμε αυτή την νοσταλγία που εκπέμπει αλλά μοιάζουν κυρίως να ψάχνουν να βρουν την τσάντα με το νομό τους και, ει δυνατόν, το χωριό τους. Ο Έλληνας και η ρίζα του. Δεσμός άρρηκτος.
Πιστεύεις ότι το νέο ελληνικό σουβενίρ έχει προοπτικές και δυναμική; Μήπως το μαζικό ενθύμιο made in China καταφέρει να σας κρατήσει για πάντα στο περιθώριο;
Το να εξαφανιστεί το μαζικό σουβενίρ το βρίσκω απίθανο. Από την άλλη το να γεμίσουν οι τουριστικές πιάτσες της Ελλάδας με γκαλερί ελληνικών σουβενίρ μοιάζει όνειρο απατηλό. Πιστεύω, ωστόσο, ότι όλες αυτές οι συλλογές από υπέροχα Ελληνικά ενθύμια θα κερδίσουν σταδιακά τους καλύτερους και ποιοτικότερους χώρους και θα περιθωριοποιήσουν το μαζικό σε καταστήματα με τη λογική super market.
Που μπορεί να προμηθευτεί την «thegreekbag» ο καταναλωτής αλλά και ο έμπορος στον οποίο απευθύνεσαι;
Η τσάντα υπήρχε σε διάφορα καταστήματα. Αυτή τη στιγμή διατίθεται μέσω του e-shop μου, το www.thegreekbag.com και θα ξανατοποθετηθεί σε καταστήματα με νέα προσέγγιση. Αυτό θα γίνει όσο το δυνατόν πιο άμεσα.
Η «thegreekbag» εξελίσσεται σε συλλογή. Τι άλλο περιλαμβάνει;
Η «thegreekbag» μπορεί να μην είναι ένα αποκλειστικά γυναικείο αξεσουάρ όμως στην πράξη φαίνεται ότι την αγάπησαν κυρίως γυναίκες. Θέλησα, λοιπόν, να σκαρώσω κάτι για τους άνδρες φίλους και έτσι γεννήθηκε και η «thegreektie», η γραβάτα που μιλάει ελληνικά. Επίσης έχουμε «thegreekscarf», ένα μαντήλι στο οποίο αποτυπώνονται όψεις του ιστορικού κέντρου της Αθήνας και τέλος έχουμε το «thegreektablemap», ένα σουπλά από διαπνεόμενη τσόχα, με θέα το Αιγαίο κι όχι μόνο.
Ποιος είναι ο επόμενος στόχος σου για την «thegreekbag»;
Ξεφεύγω λίγο από την τσάντα και πάω στη Συλλογή και ειδικότερα στη γραβάτα. Αυτή τη στιγμή λοιπόν σχεδιάζω τις γραβάτες για την αγράβατη κυβέρνησή μας. Γραβάτες που θα φοράνε με υπερηφάνεια στα Eurogroup και όχι μόνον. Μπορεί οι Ιταλοί να έχουν την παράδοση εμείς όμως είμαστε τα outsider!