Η ιδέα ενός φεστιβάλ που θα σχετιζόταν με το κουκλοθέατρο και την παντομίμα ήρθε αισίως και αμέσως ο κ. Σπίγκος έρχεται σε επαφή με τον Juanjo Corrales (Χουάνχο Κορράλες) που έχει μεγάλη εμπειρία στο χώρο του κουκλοθέατρου και γενικότερα στον τομέα της οργάνωσης πολιτιστικών εκδηλώσεων, που ενθουσιασμένος με την ιδέα βοηθά στην υλοποίησή του.
Έτσι, ξεκινώντας σχεδόν από το τίποτα, άρχισε η οργάνωση του φεστιβάλ με αντίξοες συνθήκες, δυσεύρετα κονδύλια οικονομικής ενίσχυσης, και την επιφυλακτική στάση της τοπικής κοινωνίας για ένα τόσο μεγάλο εγχείρημα.
Βήμα – βήμα, με τη σωστή στελέχωση, τη δημιουργία του Συνεδριακού Κέντρου του Δήμου Κιλκίς, όπου επίσημα πλέον φιλοξενείται το φεστιβάλ κάθε χρόνο, τη δημιουργία ειδικού γραφείου λειτουργίας του φεστιβάλ και μπόλικη πίστη φτάσαμε σε υψηλά επίπεδα ποιότητας, μια και οι επαφές μας παγκοσμίως αυξάνουν και οι φιλικές σχέσεις συνεργασίας ολοένα ενδυναμώνονται. Από τα πρώτα δειλά βήματα της αρχής, με συμμετοχές από την Ελλάδα και από κοντινές ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ισπανία, η Ιταλία, η Γερμανία, η Αλβανία, η Βουλγαρία, η Γαλλία, η Ουγγαρία, η Ολλανδία, κι αργότερα μακρινές χώρες όπως η Ιαπωνία και η Κίνα, εργαστήρια από άριστους επαγγελματίες όπως οι Ιταλοί Gioco Vita προστέθηκαν στις συμμετοχές.
Η επινόηση και κατασκευή της Κούκλας και άλλων μορφών που μιμούνται και αποκτούν ανθρώπινες ιδιότητες, αλλά και άλλων κατασκευών στις οποίες ο άνθρωπος εμφυσά δύναμη και κινητικότητα, χάνεται στα βάθη των αιώνων. Απ΄ τους πύρινους δράκοντες της Κίνας, τα κυκλαδικά ειδώλια, τις χάρτινες ανθρωποκατασκευές της Ν.Α. Ασίας, τα πρωτόγονα εξορκιστικά ανθρωπάκια της Αφρικής, τις Ελισαβετιανές εκθαμβωτικές ροδαλές κούκλες της Αγγλίας και έως τις δερμάτινες φιγούρες του Τουρκικού Καραγκιόζ και μέχρι τις σύγχρονες ευτελείς και κιτσάτες κατασκευές η ιστορία στο βάθος της παραμένει ίδια : Η κατασκευή της κούκλας και η μιμητικήγ λειτουργία της, αναπαριστά για τον Άνθρωπο την εμφύσηση ζωής, κατά τη δημιουργία στον ίδιο απ΄ το Θεό, που αποτελεί μύθο και παράδοση κοινή και παγκόσμια.
Το μαγικό κόσμο της κούκλας λοιπόν αποφασίσαμε μια μικρή ομάδα απ΄ το Κιλκίς να προβάλλει το 1999, με τόλμη και φαντασία.
Ο Χρήστος Σπίγκος, πρόεδρος το 1999 του Οργανισμού Πολιτισμού, Νέας Γενιάς και Αθλητισμού του Δήμου Κιλκίς μαζί με τον Δήμαρχο Δημήτρη Τερζίδη, ήταν οι σχεδιαστές της αρχικής ιδέας. Στο νου τους είχαν κάτι, που να ανυψώσει τουριστικά τη μικρή πόλη του Κιλκίς και μαζί με το Σπήλαιο, τα μουσεία και τον Αη-Γιώργη να αποτελέσει πόλο έλξης τουριστών, από την υπόλοιπη Ελλάδα, αλλά και από το εξωτερικό»
Κάτι τέτοιο βέβαια, ήταν απίστευτα δύσκολο εκείνη την εποχή, αλλά αυτό που μετρούσε ήταν το τόλμημα. Τις επόμενες μέρες, η ιδέα ενός φεστιβάλ που θα σχετιζόταν με το κουκλοθέατρο και την παντομίμα ήρθε αισίως και αμέσως ο κ. Σπίγκος έρχεται σε επαφή με τον Juanjo Corrales (Χουάνχο Κορράλες) που έχει μεγάλη εμπειρία στο χώρο του κουκλοθέατρου και γενικότερα στον τομέα της οργάνωσης πολιτιστικών εκδηλώσεων, που ενθουσιασμένος με την ιδέα βοηθά στην υλοποίηση του Α΄ Διεθνούς Φεστιβάλ Κουκλοθέατρου και Παντομίμας.
Έτσι, ξεκινώντας σχεδόν από το τίποτα, άρχισε η οργάνωση του φεστιβάλ με αντίξοές συνθήκες, δυσεύρετα κονδύλια οικονομικής ενίσχυσης, και την επιφυλακτική στάση της τοπικής κοινωνίας για ένα τόσο μεγάλο εγχείρημα.
Βήμα – βήμα, με τη σωστή στελέχωση, τη δημιουργία του Συνεδριακού Κέντρου του Δήμου Κιλκίς, όπου επίσημα πλέον φιλοξενείται το φεστιβάλ κάθε χρόνο, τη δημιουργία ειδικού γραφείου λειτουργίας του φεστιβάλ και μπόλικη πίστη φτάσαμε σε υψηλά επίπεδά ποιότητας, μια και οι επαφές μας παγκοσμίως αυξάνουν και οι φιλικές σχέσεις συνεργασίας ολοένα ενδυναμώνονται. Από τα πρώτα δειλά βήματα της αρχής, με συμμετοχές από την Ελλάδα και από κοντινές ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ισπανία, η Ιταλία, η Γερμανία, η Αλβανία, η Βουλγαρία, η Γαλλία, η Ουγγαρία, η Ολλανδία, κι αργότερα μακρινές χώρες όπως η Ιαπωνία και η Κίνα, εργαστήρια από άριστους επαγγελματίες όπως οι Ιταλοί Gioco Vita προστέθηκαν στις συμμετοχές. Παράλληλα, έγινε μια κινητοποίηση στο εμπορικό κομμάτι της πόλης, εφόσον με μεγάλη χαρά τα καταστήματα βοήθησαν στην εμψύχωση των πολιτών, στολίζοντας τις βιτρίνες τους με κούκλες.
Η δημιουργία της επίσημης ιστοσελίδας μας, αποτέλεσε μια οθόνη επικοινωνίας -διπλής κατεύθυνσης- με όλο τον πλανήτη και όπως ήταν εύλογο, οι αιτήσεις για συμμετοχές στο φεστιβάλ, από μετρημένες στα δάχτυλα έφτασαν στις εκατοντάδες.
Εδώ και τέσσερα χρόνια έχουμε καταφέρει ένα πολύ επιτυχημένο πνέυμα συνεργασίας με τα ξένα Ινστιτούτα, όπως το Goethe, το British Council, το Institute Francais de Thessalonique, το Instituto Italiano de Cultura Salonicco, το Instituto Cervantes. Πολύ σημαντική ήταν η χρηματοδότηση και η υποστήριξη από το Υπουργείο Πολιτισμού, αφού ενταχθήκαμε στο Πολιτιστικό Δίκτυο Πόλεων της Ελλάδας, με συνέπεια σήμερα το Φεστιβάλ του Κιλκίς ν’ αποτελεί τη σημαντικότερη πολιτιστική δραστηριότητα της πόλης του Κιλκίς, αλλά συνάμα και μια από τις σημαντικότερες για τη Β. Ελλάδα, μαζί με το Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους της Δράμας και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Η χρηματοδότηση αυτή οφείλει να συνεχιστεί τώρα που λίγη η πρώτη περίοδος ενίσχυσης του Φεστιβάλ. Στο διάστημα που πέρασε το Φεστιβάλ αδελφοποιηθήκαμε με το Κρατικό Κουκλοθέατρο Σόφιας και το Δημοτικό Κουκλοθέατρο Βελιγραδίου, ώστε να δημιουργηθεί επιτέλους ένα Δίκτυο Συνεργασίας Βαλκανικών Διεθνών Φεστιβάλ Κουκλοθεάτρου.
Δημιουργήθηκαν δέκα ταινίες μικρού μήκους από τα αρχεία των επτά προηγούμενων ετών που η κάθε μία τους είναι και μία παράσταση. Σκοπός είναι να δημιουργηθεί μια μεγάλη ταινιοθήκη με όλες τις παραστάσεις που έγιναν κατά τη διάρκεια των οκτώ χρόνων της δημιουργικής παρουσίας του Φεστιβάλ, για αρχειακούς και εκπαιδευτικούς λόγους, αλλά και για τη δημιουργία ειδικών εργαστηρίων που θα βασίζονται στις προβολές των παραπάνω ταινιών με παραλλήλους σχολιασμούς από επιστημονικό προσωπικό.
Η διάρκεια του φεστιβάλ διπλασιάστηκε από μια εβδομάδα των πρώτων φεστιβάλ, σε δύο, και από μια ή δύο παραστάσεις την ημέρα, σε τρεις ή και τέσσερις. Οι θεατές έχουν φτάσει σήμερα στον αριθμό των 7.000.
Ο εξαιρετικός πίνακας, ενός διεθνούς πολύχρωμου πανηγυριού χαράς, διασκέδασης και επικοινωνίας, ξεπήδησε επιτέλους από τα πινέλα των ακούραστων ζωγράφων που επί χρόνια μόχθησαν και εργάστηκαν πολύ σκληρά για τον φτιάξουν και να τον ρετουσάρουν, επιλέγοντας, φιλτράροντας, αφαιρώντας, αλλά συνάμα αναζητώντας, στέκεται πλέον μπροστά μας με ολοζώντανα χρώματα και ελπιδοφόρα μηνύματα για την επίτευξη των αρχικών στόχων μας είναι να παράγουμε –ως πόλη πια- πολιτισμό που θα φτάσει στο επίπεδο γειτονικών βαλκανικών πόλεων που έχουν παράδοση στο χώρο του κουκλοθεάτρου και της παντομίμας, μέσω μιας αποδοτικής μηχανής εργαστηρίων, σχολείων και σεμιναρίων που θα είναι ενεργά όλο το χρόνο και θα συντελούν στην γενικότερη πολιτιστική ανάπτυξη της χώρας.
Στο φετινό φεστιβάλ πήραν μέρος οι χώρες : Ελλάδα, Κίνα, Βουλγαρία, Γερμανία, Γαλλία, Μ. Βρετανία, Ιταλία, Ισπανία, Αργεντινή, Ουγγαρία,
Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε η επιβλητική και πολύχρωμη παράσταση της Κίνας, η ευρηματική ομάδα της Βουλγαρίας και ο δίδυμος «θίασος» Αντάμαπανταχου της Ελλάδας που με έδρα την Β. Εύβοια γράφουν, σχεδιάζουν, παίζουν, και κατασκευάζουν τις κούκλες μόνοι τους.
Τηλ. Δήμος Κιλκίς : 23410 39158, 39165
Κείμενο : Juanjo Corrales και Δελαρούδης Δημήτρης
Επιμέλεια Κειμένου : Μιχάλης Ζευγουλάς
Φωτογραφίες :